سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان از آنچه همدم حکیم است، می گریزد . [امام علی علیه السلام]
اجازه نمی دهیم
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» جوان و انس با قرآن

جوان و انس با قرآن


مقدمه :
ویژگیهای انحصاری دوران جوانی که به حق مهمترین دوران حیات انسان است از یک طرف، و همچنین ویژگیهای منحصر به فرد قرآن کریم از طرف دیگر، موضوع «جوان و انس با قرآن» را موضوعی اساسی و با اهمیت جلوه خواهد داد. لذا این هرگز به این معنا نیست که برای سالخوردگان و غیرجوانان انس با قرآن موضوعیت ندارد و اگر کسی در جوانی با قرآن مأنوس نگردید، در پیری این انس ضروری نیست یا حاصل نخواهد شد، بلکه با نگاهی که قرآن به انسان دارد و محتوای تربیتی و سازنده‌ای که برای انسان به ارمغان آورده، بدیهی است که همان عنفوان جوانی بهترین زمان و استثنایی‌ترین فرصت برای انس با قرآن کریم می‌باشد. نوشتاری که در پیش روی دارید این موضوع را در سه بخش مجزی مورد بررسی قرار خواهد داد. در بخش اول ضرورت و اهمیت انس با قرآن در جوانی بررسی خواهد شد، ودر بخش دوم به راههای انس با قرآن اشاره خواهد گردید. آخرین بخش به آفات و آسیبهای موضوع خواهد پرداخت.
در ارائه این موضوع، به آیات نورانی قرآن کریم و احادیث و فرمایشات اهلبیت علیهم السلام که مفسرین واقعی و قرآنهای ناطق می‌باشند استناد خواهد شد ودر عین حال از سخنان و رهنمودهای ارزشمند دست پرورده مکتب قرآن و عترت و احیاگر اندیشة دینی در عصر حاضر، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) بهره‌برداری خواهد شد و حسب مورد مراجع اعلام می‌گردد.


1- ضرورت و اهمیت انس با قرآن در جوانی


1-1-ویژگیهای دوران جوانی
خصوصیات روحی – روانی و ویژگیهای اساسی این دوران نظر تمامی مکاتب و علوم تربیتی را به خود معطوف داشته است و تمامی ادیان، مذاهب و مکتبهای فکری، بدون استثناء بر این نکته اذعان و اتفاق نظر دارند که زیربنای شخصیت انسانی و شالوده حیات مفید او در زمان جوانی تکوین خواهد یافت و سرنوشت غیرتمند یا ذلت‌بار او در جوانی رقم خواهد خورد. فطرت پاک و بی‌آلایش ، استعداد و نشاط، خودجوشی و خودباوری، خلاقیت و ابتکار، قدرتمندی و خستگی ناپذیری، همه و همه، خصوصیات ارزشمند دوران جوانی هستند که برنامه‌ریزی صحیح و مدبرانه و استفاده درست و به موقع از آنها می‌تواند جامعه انسانی را به فلاح و سعادت برساند و لذا مربیان و معلمان جامعه، رهبران و اندیشمندان دلسوز، و پیامبران و حکیمان الهی همگی در این راستا تلاش نموده ودستورات، رهنمودها والکوهای تربیتی خویش را ارائه نموده‌اند، و در رساندن جامعه به سعادت و پیروزی، جوانان، مهمترین هدف و مخاطبین آنها بوده‌اند. در عین حال با مروری سریع به تاریخ گذشته درمی‌یابیم که جوانان پرشور و با انگیزه، با صداقت ذاتی خود مهمترین حامیان و صادق‌ترین رهروان مصلحان بزرگ و مربیان و انقلابیون جهان بوده‌اند.
شخص رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند «جوانان گرد من جمع شده و مرا حمایت کردند و پیران با من مخالفت داشتند» «خالفنی الشیوخ و خالفنی الشباب»
حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در نامه بسیار مهم و تربیتی خود به فرزندشان امام حسن علیه السلام (نامه 31 نهج البلاغه) با تعبیر شیوایی می‌فرمایند: «جز این نیست که قلب نوجوان همچون زمین خالی است که پذیرای هر بذری خواهد بود» بنابراین قلب نوجوان مستعد فراگیری هر گونه آموزه‌ای اعم از حق یا باطل، درست یا نادرست می‌باشد. حضرت امام صادق علیه السلام در تعبیری زیبا و البته از منظری دیگر، قلب انسان را به آینه‌ای صاف و صیقلی تشبیه فرموده‌اند که با هر گناهی نقطه‌ای سیاه و زنگاری برای آینه می‌نشیند و چنانچه انسان از گناه توبه نماید این زنگار پاک می‌شود؛ در غیراین‌صورت این نقاط سیاه کم کم (با تکرار گناه) آینه صیقلی قلب را به جسمی کدر و زنگار گرفته تبدیل می‌نماید و شقات قلب (سیاه دلی) بر انسان عارض می‌گردد بطوری که دیگر قابل اصلاح نخواهد بود.
حضرت امام خمینی (ره) ضمن اینکه جوان را با تعبیر «جدیدالعهد با خداوند» مخاطب قرار میدهند، در اهمیت خودسازی و تربیت و تهذیب نفس در جوانی چنین می‌فرمایند: «شما جوانان از حالا باید شروع کنید به جهاد اکبر و نگذارید که قوای جسمانی از دستتان برود. هرچه قوای جوانی از دست برود، ریشه‌های اخلاق فاسد در انسان زیادتر می‌شود و جهاد مشکل‌تر، جوان زودتر می‌تواند در این جهاد پیروز شود. نگذارید در اصلاح خودتان زمان جوانی به زمان پیری بیفتد. انسان تا قوای جوانیش هست، تاروح لطیف جوانی هست، تا ریشه‌های فساد در او کم است، می‌تواند خودش را اصلاح کند.» ] صحیفه نور – جلد 7، ص 211[
دین مبین اسلام که برنامه سعادت دنیا و آخرت انسانها را به همراه دارد، انسان را دارای فطرتی پاک و حق‌گرا (حنیف) و الهی (فطرت الله التی فطر الناس علیها) می‌داند و در جهت ترغیب انسان به پاک نگاهداشتن ضمیر و فطرت (با عنایت به اینکه دوران جوانی نقش اساسی در این امر دارد)، نگاه ویژه‌ای به دوران جوانی دارد. بطور مثال عبادت اگرچه برای تمامی انسانها امری شایسته و مقبول حضرت حق است ولی برای جوانان (عبادت در جوانی) امری فوق‌العاده محسوب می‌گردد. این نکته در فرمایشات حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سایر معصومین علیهم السلام موج می‌زند که برای نمونه به مواردی اشاره می‌گردد:


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» عـلـوم قـرآن و قـرآن پـژوهـی; اهمیت، جایگاه و تنگناها

عـلـوم قـرآن و قـرآن پـژوهـی; اهمیت، جایگاه و تنگناها


اشاره
جناب حجة الاسلام و المسلمین محمود رجبی چهره ای آشنا، صمیمی و متواضع و از جمله استادان ممتاز و قرآن پژوهان حوزه علمیه و مدیر گروه «علوم قرآن و تفسیر» در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» است که از سال 1344 تاکنون در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل، تحقیق و تدریس می باشد. ایشان پس از اتمام سطح حوزه در دروس خارج فقه و اصول، از محضر استادان بزرگواری همچون مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری(ره)، مرحوم آیة الله حاج شیخ کاظم تبریزی و آیة الله وحید خراسانی و آیة الله مؤمن قمی بهره مند گردید. در کنار دروس حوزوی، به دلیل احساس نیاز و نبوغ سرشار و با برنامه ای منظم و هدایت شده، به سمت علوم روز کشیده شد و پس از آشنایی با حضرت آیة الله مصباح یزدی ـ دام عزه ـ به اشاره معظمٌ له، دوره هفت ساله «مؤسسه در راه حق» را با موفقیت سپری نمود. با تأسیس «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه»، در گروه علوم اجتماعی آن دفتر و نیز در «بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع)» و سپس در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» مسؤولیت گروه «علوم قرآن و تفسیر» را عهده دار شد. به توصیه استاد مصباح ـ دام عزه ـ از سال 1348 به تدریس و از سال 1352 به پژوهش و تدریس در زمینه علوم قرآن و تفسیر روی آورد و از سال 1361 ارتباط نزدیک و مستمری با دانشگاه برقرار کرد و در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علاّمه طباطبایی و علوم پزشکی به تدریس مشغول گردید. اینک ایشان از جمله اعضای شورای بررسی متون درسی و رئیس کمیته علوم اجتماعی می باشد که به بررسی و نقد علمی و ارزشی متون و منابع درسی دانشگاهی می پردازد.
جناب استاد بیش ترِ عمر با برکت خود را در هدایت، راهنمایی و مشاوره طلاب و دانشجویان جوان سپری نموده و به تدریس اشتغال داشته، اما آثار ماندگار و ارزشمند متعددی نیز از ایشان به زیور طبع مزین گشته است که مواردی از آن عبارت است از:
1. چند درس درباره ایدئولوژی اسلامی با همکاری آقایان محمدی عراقی و اکبر میرسپاه; 2. چند درس پیرامون شناخت قرآن با همکاری محمدی عراقی و اکبر میرسپاه; 3. ترجمه کتاب ریشه های عقب ماندگی و ضعف مسلمین، نوشته سمیع عاطف الزین; 4. درآمدی بر جامعه شناسی اسلامی با همکاری چند تن از استادان حوزه و دانشگاه; 5. تاریخچه جامعه شناسی با همکاری محمدی عراقی و اکبر میرسپاه; 6. مبانی جامعه شناسی با همکاری محمدی عراقی و اکبر میرسپاه; 8. تهیه و تدوین معارف قرآن، قرآن شناسی، اثر استاد علاّمه مصباح یزدی; 9. انسان شناسی; 10. شناخت قرآن.
علاوه بر این، ایشان بر اجرای ده ها طرح پژوهشی و راهنمایی و مشاوره بیش از پانزده رساله در حوزه های علوم اجتماعی و علوم قرآن و تفسیر نظارت داشته که همگی دفاع شده است. آنچه در پی می آید حاصل مصاحبه با ایشان در زمینه معرفی رشته «علوم قرآن و تفسیر» در «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» و پیشینه آن و نیز نقش قرآن و قرآن پژوهان در جامعه امروز و مباحثی حول این موضوعات است که آن را به قرآن پژوهان اهل معرفت تقدیم می داریم. معرفت


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» جنگ از دیدگاه قرآن

جنگ از دیدگاه قرآن


جنگ یکی از پدیده‏هایی است که جامعه‏شناسان و متفکران اجتماعی پیرامون آن به اظهار نظر پرداخته و جنبه‏های گوناگون آن را از دیدگاههای مختلف مورد مطالعه قرار داده‏اند، اگرچه این عطف توجه بسان سایر پدیده‏ها و مسائل اجتماعی نبوده است و جامعه‏شناسان به این پدیده نسبت به سایر جوانب زندگی اجتماعی کمتر توجه کرده‏اند.اندکی تأمّل در تاریخ جامعه‏شناسی بخوبی بیانگر این امر می‏باشد، به همین دلیل گفته‏اند که در مورد جنگ از لحاظ جامعه‏شناسی مجموعه نظری قابل قبول عامّی وجود ندارد.
با این همه، مطالعاتی که جامعه‏شناسان درباره جنگ انجام داده و نظریاتی که در این زمینه ارائه داده‏اند شامل جوانب گوناگون این پدیده می‏باشد از قبیل:علل ایجاد جنگ، اثرات اجتماعی-اقتصادی جنگ، عواملی که منجر به پیروزی یا شکست در جنگ می‏شود و مانند اینها.مادر این مقاله پس از ذکر مختصر برخی از این نظریات به مطالعه دیدگاه قرآن پیرامون جنگ خواهیم پرداخت.
گروهی از محقّقان و صاحب‏نظران، جنگ را جزء طبیعت آدمی دانسته و سرچشمه ستیزه‏جویی انسان را در سرشت او جستجو می‏کنند، گروهی دیگر بر عکس، جنگ و ستیزه را جزء طبع آدمی ندانسته و معتقدند که بروز این پدیده، علت‏ اجتماعی دارد و زندگی اجتماعی است که انسانها را وادار به جنگ می‏نماید.از این گذشته تکرار جنگ در ادوار تاریخ زندگی بشر، موجب شده که عده‏ای گمان کنند که جنگ یک عنصر پایدار و لازمه زندگی انسان می‏باشد و نظریات خود را بر پایه ضرورت و اجتناب‏ناپذیری مبارزه و کشمکش قرار می‏دهند، نویسندگانی مانند اشتاینمتز (ztemnietS) و گومپلوویچ‏ (zciwolpmuG) از این دسته‏اند 1 ، وعده‏ای را نیز عقیده بر این است که جنگ عنصری پایدار در زندگی انسان نبوده و سرانجام از زندگی بشر حذف خواهد شد.
از جمله کسانی که توجه نسبتةزیادی به جنگ کرده و آراء تقریبا مفصلی در این زمینه ارائه نموده است، ابن خلدون متفکر بزرگ اسلامی و پایه‏گذار واقعی جامعه‏شناسی علمی است، او یک فصل از مقدمه ارزشمند کتاب خود«کتاب العبر...»را مستقلا به بررسی این پدیده اختصاص داده است، یعنی فصل سی و هفتم از باب سوم کتاب اوّل تحت عنوان«در جنگها و روشهای ملتهای مختلف در ترتیب و چگونگی آن»، اگرچه در سایر فصول نیز به‏طور پراکنده به اقتضای بحث، مطالبی راجع به جنگ ابراز نموده است.
ابن خلدون از جمله کسانی است که جنگ را جزء طبیعت آدمی دانسته و می‏نویسد:«باید دانست که انواع جنگها و زد و خوردها از نخستین روزگاری که خداوند مردم را آفریده است پیوسته در میان آنان روی می‏داده است و اصل آن از کین‏توزی و انتقام گرفتن یکی از دیگری سرچشمه می‏گیرد و آن‏وقت وابستگان و خداوندان عصبیّت هریک از دو دسته پیکارکننده به هواخواهی و تعصّب وی بر می‏خیزند.پس هنگامی که بدین سبب دو گروه به نبرد با یکدیگر برانگیخته شوند


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» جنگ از دیدگاه قرآن

کسانی که جنگ با آنها جایز نیست،
همان طور که قبلا گفتیم یکی از شرایطی که مسلمین را وادار به جهاد با کافران می‏کند، پیمان‏شکنی آنها می‏باشد بنابر این اجازه جنگ با آن دسته از کافران که به مسلمانان پناهنده شده و یا با آنان عهد و پیمان بسته‏اند داده نشده است و خداوند مسلمانان را سفارش به صلح و همزیستی با این دسته از غیر مسلمانان فرموده است: ألا الذین یصلون ألی قوم بینکم و بینهم میثاق او جاؤکم حصرت صدورهم أن یقاتلوکم او یقاتلوا قومهم ولوشاءاللّه لسلطهم علیکم فلقاتلوکم فأن‏اعتزلوکم فلم یقاتلوکم و ألقوا ألیکم السلم فما جعل اللّه لکم علیهم سبیلا. 38
مگر آنان، به قومی که میان شما با آنها عهد و پیمانی است پیوسته باشند یا این که بر این عهد نزد شما آیند که از جنگ با شما و با قوم خودشان که دشمنان شما هستند هردو خودداری کنند و از جنگ دلتنگ باشند، با این دو طایفه از کافران که در حقیقت به شما پناهنده‏اند نباید قتال کنید واگر خدا می‏خواست آنها را بر شما مسلمین مسلط می‏کرد تا با شما قتال می‏کردند.پس هرگاه از جنگ با شما کناره گرفتند و تسلیم شدند در این صورت خدا برای شما علیه آنها راهی نگشوده(جان و مالشان را بر شما مباح نکرده).
و أن احد من المشرکین استجارک فأجره حتی یسمع کلام اللّه ثم ابلغه مأمنه، ذلک بانهم قوم لا یعلمون. 39
و هرگاه یکی از مشرکان به تو پناه آورد که از دین آگاه شود به او پناه ده تا کلام خدا بشنود و پس از شنیدن سخن خدا او را بی هیچ خوف به مأمن و منزلش برسان زیرا که این مشرکان مردمی نادانند(اگر ایمن شده و آیات خدا بشنوند، باشد که ایمان آورند).
بنابراین خداوند مسلمانان را با گروههایی از مشرکان و کافران امر به مصالحه و همزیستی مسالمت‏آمیز فرموده است، این گروهها عبارتند از:کسانی که به مسلمانان حمله و تجاوز نمی‏کنند، کسانی که با دین خدا به مخالفت بر نخیزند، آنهایی که به اجرای سیاست نفاق و اذیت و آزار مسلمین نپردازند، کسانی که با مسلمانان پیمانی بسته و بر پیمان خود استوار مانده و یا به آنها پناهنده شده‏اند، آنها که به قوانین اسلامی احترام گذاشته و به پرداخت جزیه می‏پردازند و کسانی که توبه کرده و تسلیم دین خدا شده 40 و دست از کفر و نفاق بردارند.
2-یک دسته دیگر از آیات قرآن کریم، آنهایی هستند که مسلمانان را به جهاد تشویق کرده و این امر را به عنوان یکی از صفات برجسته مؤمنین و یکی از ملاکهای علوّ درجه در اسلام می‏دانند.این‏جا به بیان این قبیل آیات می‏پردازیم:
أن اللّه یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص. 41
خدا آن مؤمنان را که در صف جهاد کافران مانند سدّ آهنین همدست و پایدارند بسیار دوست می‏دارد.
در دو آیه ذیل خداوند مجاهدین را نه تنها مؤمنین حقیقی دانسته بلکه آنان را نزد خداوند متعال دارای مقامی والا معرفی می‏نماید:
والذین آمنوا وهاجروا و جاهدوا فی سبیل اللّه والذین آووا ونصروا أولئک هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق کریم. 42
وآنان که ایمان آوردند و هجرت گزیدند و در راه خدا کوشش و جانفشانی کردند و هم آنان که مهاجران را منزل دادند و از آنها یاری کردند، آنها بحقیقت اهل ایمانند و هم آمرزش خدا و روزی نیکوی بهشتی مخصوص آنهاست.
الذین آمنوا وهاجروا و جاهدوا فی سبیل اللّه بأموالهم و انفسهم اعظم درجة عندالله و اولئک هم الفائزون. 43
آنان که ایمان آوردند و از وطن هجرت گزیدند و در راه خدا به مال و جانشان جهاد کردند آنها را نزد خدا مقام بلندی است و آنان بالخصوص رستگاران و سعادتمندان دو عالمند.
در این آیه جهاد و کشته شدن در راه خدا را سبب چشم‏پوشی از گناهان مسلمانان و دخول آنها در بهشت جاودان دانسته است:
و قاتلوا و قتلوا لا کفّرنّ عنهم سیئاتهم ولادخلنّهم جنّات تجری من تحتها الأنهار ثوابا من عنداللّه، واللّه عنده حسن الثواب. 44
(آنهایی که)جهاد کرده و کشته شدند همانا بدیهای آنان را بدیهای آنان را بپوشانیم و آنها را به بهشت‏هایی در آوریم که زیر درختانش نهرها جاری است، این پاداش از جانب خدا و نزد خداست پاداش نیکو.


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» اعجاز قرآن، پیشینه، ضرورت

اعجاز قرآن، پیشینه، ضرورت
اعجاز از ریشه‏«عجز»(ناتوانی)به معنای ناتوان ساختن می‏باشد.ناتوان ساختن‏بر دو گونه است:یکی آن که توانایی کسی قهرا از وی سلب شود و او به عجز در آید،مثلا اگر شخصی قدرت مالی یا مقامی دارد،آن مال یا مقام از او با زور گرفته شود واو به خاک ذلت‏بنشیند.دیگر آن که کاری انجام گیرد که دیگران از انجام و یاهم‏آوردی با آن عاجز باشند،بدون آن که درباره آنان هیچ گونه اقدام منفی به عمل‏آمده باشد،مثلا ممکن است کسی در کسب کمالات روحی و معنوی به اندازه‏ای‏پیش رفت کند که دست دیگران بدو نرسد و از روی عجز دست فرو نهند.در مثل‏گویند:«فلان اخرس اعداءه،فلانی زبان دشمنان خود را بند آورد».مقصود آن است‏که آن اندازه آراسته به کمالات گردیده و کاستی‏ها را از خود دور ساخته که جایی‏برای رخنه عیب جویان باقی نگذارده است. شاعر گوید:
شجو حساده و غیظ عداه ان یری مبصر و یسمع واع
«برای فزونی غم و اندوه حسودان وی و خشم و نگرانی دشمنانش،همین بس‏که بیننده‏ای چشم خود را بگشاید و شنونده‏ای گوش فرا دهد».یعنی آن اندازه‏فضایل محاسن اخلاقی وی فراگیر شده که هر کس چشم بگشاید و گوش فرا دهدجز آن نبیند و نشنود،به همین جهت دشمنان و حسودان خود را به زانو در آورده‏است.
اعجاز قرآن از نوع دوم است،یعنی در بلاغت،فصاحت،استواری گفتار،رسا بودن بیان،نو آوری‏های فراوان در زمینه معارف و احکام و دیگر ویژگی‏ها،آن اندازه‏اوج گرفته که دور از دست رس بشریت قرار گرفته است.از این جهت قرآن را«معجزة‏خالدة،معجزه جاوید»گویند.این حالت‏برای قرآن،همیشگی و ثابت است،چرا که‏این کتاب بزرگ قدر،سند شریعت جاوید اسلام است.


پیشینه بحث
مساله‏«اعجاز قرآن‏»از دیر زمان مورد بحث و نظر دانش مندان بوده است.شایداولین کسی که در این زمینه بحث کرده و مساله را به صورت کتاب یا یک رساله‏در آورده-طبق گفته ابن ندیم (1) -محمد بن زید واسطی(متوفای 307)است.وی ازبزرگان اهل کلام می‏باشد و کتاب‏هایی در این زمینه به نام‏«الامامة‏»و«اعجاز القرآن‏فی نظمه و تالیفه‏»نگاشته است.برخی پیش از او،ابو عبیدة‏معمر بن المثنی(متوفای 209)را یاد می‏کنند،او کتابی در دو مجلد درباره اعجازقرآن نوشته است.هم چنین ابو عبید قاسم بن سلام(متوفای 224)کتابی در اعجازقرآن دارد.اما این نوشته‏ها اکنون در دست نیست.
قدیمی‏ترین اثری که در این زمینه در دست است،رساله‏«بیان اعجاز القرآن‏»
نوشته ابو سلیمان حمد بن محمد بن ابراهیم خطابی بستی (2) (متوفای 388)است.


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» معرفت: آیا خود افراد هم مستقیماً می توانند از قرآن استفاده کنند

معرفت: آیا خود افراد هم مستقیماً می توانند از قرآن استفاده کنند یا نیاز به واسطه ای هست؟
حجة الاسلام رجبی: هر کتابی که برای توده مردم نوشته شده باشد تنها شرط فهم آن، آشنایی با زبان آن کتاب و برخورداری از قدرت درک و دقت است. اما وقتی کتابی محدود به توده مردم نیست و می خواهد همه قشرها را هدایت کند و به فرمایش مرحوم علاّمه طباطبائی، برای یک حقوق دان منبع حقوقی است، برای یک فیلسوف راهنمای بحث های عقلی است و همین طور دانشمندان رشته های دیگر، این کتاب نه تنها یک راهنما، بلکه یک معجزه است; کسی که با تخصص ویژه خود وارد قرآن می شود می بیند که مطالب شگفت انگیزی در آن وجود دارد که حتی دانشمندان و محققان نمی توانند به این حد از معرفت دست یابند و آن را ارائه بدهند. چنین کتابی که می خواهد همه را هدایت کند، دارای درجات است; یک سطح آن در سطح عموم است که اگر کسی زبان عربی را به خوبی بداند و بر ادبیات عرب دقیقاً مسلط باشد، می تواند به سطح اول از فهم قرآن دست یابد. این همان چیزی است که در بعضی روایات آمده است: «فالعباراتُ للعوامِ»;( ) برای توده مردم، فهم قرآن در حد عبارت ظاهری امکان پذیر است. اما قرآن در این حد خلاصه نمی شود; درجات دیگری نیز دارد که با این حد از معلومات دست یافتنی نیست و نیاز به معارف بالاتر و صفای باطن فراتری دارد. از سوی دیگر خود آیات هم چنان که در بعضی از روایات هم آمده، چند قسم است: برخی از آیات را به روشنی نمی توانیم بفهمیم، حتی گاهی مفسران بزرگ هم در فهم بعضی آیات دچار مشکل می شوند. بنابراین، چنین نیست که هر آیه ای را هر کسی بتواند بفهمد. می توان گفت یک تقسیم بندی عرضی داریم و یک تقسیم بندی طولی; یک تقسیم بندی افقی داریم، یک تقسیم بندی عمودی و در هر دو سو، یک مقطع برای کسانی است که با ادبیات عرب آشنا بوده و بخواهند قرآن را بفهمند. اگر کسی از سر لجاج و عناد و غرضورزی و سوء استفاده بخواهد سراغ قرآن بیاید و با آن معارضه کند، بسیاری از حقایق آن را نمی فهمد. این نکات در روایات آمده، در خود آیات هم به آن اشاره شده است. بر این اساس، در حدی از فهم قرآن، که حد توده مردم است. هیچ قید و شرط و شیوه خاصی وجود ندارد; به همین دلیل قرآن تحدی می کند و مشرکان هم سخن قرآن را می فهمند و برمی آشوبند و یا دیگر اقشار توده مردم به حقایق آن پی می برند و تسلیم می شوند. البته این گونه نیست که هر کس هرچه دلش بخواهد بگوید و آن را به قرآن نسبت دهد، باید با عبارات قرآن طبق قواعد زبان عرب و عرف گفتوگو عقلایی سازگار باشد و هر کس ضرورت رعایت این نکات را درک می کند و کسانی که بی حساب حرف می زنند و نسبت هایی می دهد اکثر قریب به اتفاقشان این حقیقت را درک می کنند: «ان الانسان علی نفسه بصیره» هم افراد توده مردم و هم برخی از خواص که گاه برداشت های انحرافی می کنند و گرایش های سیاسی و غیره آنان را به این امور می کشاند خود خوب درک می کنند که عیب کار کجاست; به قول مولانا اگر خود توان پی بردن به عمق آیات را ندارند ولی می دانند که آنچه می گویند اشتباه است:
تو نمی دانی که آن اشتر کجاست لیک دانی کین نشانی ها خطاست
هر کس ادعا می کند که قرآن مطلبی را می گوید، باید بتواند مستند به تعابیر آن، نکات ادبی آن و قواعد محاوره ای عقلا باشد. اگر چنین شد، معنایش آن است که روش و معیار خاصی وجود دارد و فهم قرآن ذوقی و سلیقه ای نیست و در این صورت، قرائت های مختلف ـ که امروزه مطرح است ـ حرف باطلی خواهد بود. قرائت های مختلف به این معنا که هر کسی برداشتی داشته باشد و معلوم نباشد که کدام حق است و کدام باطل یا همه حق است و همه بخشی از حق را دارند و معیاری هم برای تشخیص حق و باطل آن ها در دست نیست، این سخن نادرستی است. این در جایی است که بگوییم برای فهم ظاهر و برداشت از قرآن، هیچ معیاری نداریم، هر کس طبق ذوق و سلیقه اش چیزی می گوید، در صورتی که بحث تفصیلی و مستدل در جای خود در کتاب های اصولی مطرح شده است که استفاده از قرآن در حد اولیه اش هم باید مستند به قواعد و اصول خاص خود باشد. منتهی هر قدر بخواهیم فهم ها عمیق تر باشد، نکات و قواعد عمیق تری می طلبد و تخصص لازم دارد; مانند هر رشته علمی دیگر که نیاز به تخصص دارد. در این فرصت کوتاه نمی توان به دلایل نیاز به تخصص در فهم آیات پرداخت; زیرا خود یک فرصت جداگانه ای می طلبد. ولی اجمالاً چنان که گفته شد باید مقدمات و تخصص لازم در فهم را فراهم ساخت. تسلط به زبان عربی و قواعد ادبیات عرب، رعایت اصول محاوره عقلایی، شناسایی دقیق قراین کلام و بهره گیری از آن ها و معیار قراردادن مطالب معتبر، فراگیری علوم مورد نیاز و شیوه استفاده از منابع تفسیر و نیز شیوه و مراحل تفسیر اموری است که برای فهم دقیق آیات قرآن ضرورت دارد.


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» نظریه قرآن در باب چیستی علم (2)

نظریه قرآن در باب چیستی علم (2)


در این مقاله با شرحی از نظریه «طرح جامع شناخت در قرآن» پایه ها و پیامدهای علوم جدید نقادی شده و مبانی و مختصات علم از منظر قرآن، که حاصل هم‌نهادی حس، تجربه، ایمان، خرد و تقواست، تبیین می گردد.


یقین در طرح جامع شناخت
علوم جدید یا علوم سکولار، که در روش شناسی اصالت حس و تجربه را می پذیرد، به ناچار با شکاکیت که در واقع سفسطه پنهان است39 دست و پنجه نرم می کند. اما طرح جامع شناخت که قرآن کریم راهنمای آن است، با تعیین موارد یقین، هم آرامش و اطمینان علمی و روان شناختی را تأمین می کند و هم مبادی لازم برای اخلاق و زندگی را فراهم می نماید، از سوی دیگر، انسان را از فرو افتادن در دام قطعی انگاری گمان ها و مظنونات بی نیاز ساخته و باز می دارد.
با اینکه قرآن کارکردهای شناختی حس و تجربه را می پذیرد و به مشاهده و تأمّل در پدیده های مادی و طبیعی تشویق می کند. اما هیچ کدام از دستاوردهای حس و تجربه را به عنوان موضوعات یقین بر نمی شمرد. چیزهایی که در قرآن امکان شناخت یقینی آن ها وجود دارد موارد زیر است:
1. لقاء پروردگار (یُفَصِّلُ الآیاتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقاءِ رَبَّکُمْ تُوقِنون.)(رعد:2)
2. آخرت (وِ بِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنوِن.)(بقره: 4)، (نمل: 3)، (لقمان: 4)، (مدّثر: 47)، (تکاثر: 5)، (سجده: 12)
3. بهترین بودن احکام الهی (وَ مَنْ اَحْسَنُ مِن اللّهِ حُکماً لِقَوم یُوقِنون.) (مائده: 50)
4. آیات الهی از جهت آیت بودن و خدا نمایی (وَ فی الأَرضِ آیاتٌ لِلمُوقِنین) (ذاریات: 20) آیات الهی گاهی تکوینی و در عالم آفرینش است و گاهی آیات کلامی و تشریعی است که برای هدایت بشر بر پیامبران نازل گردیده است. (قَد بَیَّنّا الآیاتَ لِقوم یُوقِنوِن) (مائده: 50)، (نمل: 82)، (سجده: 24)، (جاثیه: 4 و 20)، (طور: 36)، (نمل: 14)
5. ربوبیت خداوند متعال (رَبُّ السَّمواتِ وَ الأَرضِ وَ ما بَیْنَهُما إنْ کُنتُمْ مُوقِنین) (دخان: 7)، (شعراء: 24)، (انعام: 75)
با جمع بندی آیات مربوط به یقین، که تنها بخشی از آن ها در اینجا بیان گردید، به این نتیجه می رسیم که آنچه در ظرف معرفت بشری با وصف یقین تحقق می یابد، وجود خداوند متعال آیات و اوصاف اوست. البته آیات تکوینی تنها از جهت آیه بودن و ربط به پروردگار موضوع یقین هستند، نه از حیث ذات خودشان. مثلا آمدن روز و شب یا رعد و برق آیات قدرت و حکمت و رحمت الهی است. اما قوانینی که از ذات این پدیده ها و روابط میانشان بر می آید، همچنین آثار و عوارض آن ها می توانند مورد شناخت واقع شوند. اما این شناخت به صورت ظنی است نه یقین و ممکن است این قوانین در دانش بشری دست خوش تحول و تکامل قرار گیرد، چنان که تاریخ علم همین حقیقت را نشان داده است. اما با این حال، یقین آور بودن این آیات برای همه است حتی کسانی که پس از مشاهده این آیات آن را انکار می کنند. چنان که فرمود: (وَ جَحَدوا بِها وَاسْتَیْقَنَتْها اَنْفُسُهُم)(نمل: 14)


کارکردهای علم
با توجه به ظنی بودن و تحول پذیری دانش طبیعی اساساً دانش به چه کار انسان می آید؟ در قرآن کریم دو کارکرد عمده برای علم معرفی شده است: نخست معرفت الهی با ثمراتی که در پی دارد. و دیگر تسخیر طبیعت به منظور بهره برداری مادی. در واقع علم هم حیات مادی را آباد می کند، و هم مایه حیات معنوی است. (سَخَّرَ لَکُم ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الأَرضِ جَمیعاً مِنهُ اِنَّ فِی ذالِکَ الآیاتٌ لِقوم یَتَفَکَّروُن)(جاثیه: 13) و بسیاری دیگر از آیات شریفه قرآن.40
ادارک رابطه پیوسته ماده و معنا و دنیا و آخرت به صورت ظاهر و باطن41 این دو کارکرد را همراه هم قرار داده است. اگر شناخت ظاهر عالم مؤمنانه وباطن نگر باشد، خود کلید گشایش ابواب برکات آسمان و گنجینه نعمات زمین است. (وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ القُری ءآمِنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیْهِم بَرَکت مِن السَّماءِ والارضِ)(اعراف: 96) این مطلب بدین ترتیب قابل تعلیل است: یکم، همه علم از آن خداست و اگر رابطه با او اصلاح شود، رشد دانش بهبود می یابد.
دوم، عالم واقعاً و حقیقتاً الوهی است. اگر شناخت انسان غیر از این باشد، علم او در مقام نظر نادرست و بوده و در مقام عمل هم چنین خواهد شد و چندان کامیاب نبوده و کارگر نمی افتد. پس اگر عالم را چنان که هست، الهی بشناسیم و هر کدام از تجربه و حکمت و دین را در جای خود و کنار هم بنشانیم و تمامی امکانات شناخت را به کار زنیم، آن گاه آثار علم از جمله تسخیر و تسلط بر طبعیت و تنظیم روابط انسانی و تدبیر جوامع بشری بسیار شایسته تر تحقق می یابد. چنان که در مدت کمی پس از ظهور حضرت حجت (عج) که حیات طبیه قرآنی تحقق می پذیرد، دانش بشری پیشروی چشم گیری خواهد یافت.42


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» مبانی و مراتب فهم قرآن

مبانی و مراتب فهم قرآن


برای آن که فهم درست و روشمندی از کلام الهی داشته باشیم و گرفتار گرداب مهلک رویکردهای انحرافی در تفسیر قرآن نشویم، لازم است مبانی و اصولی را رعایت کنیم و هر تفسیری را که با آن‏ها مطابق بود، بپذیریم و برداشت‏های دیگری را که به طور کلی یا جزئی با آن‏ها مخالفت داشت، کنار بزنیم.
چنین است که به جوهر و گوهر هدایتگری قرآن دست خواهیم یافت.در غیر این صورت، نه تنها به هدایت دست نخواهیم یافت که به ضلالت کشیده خواهیم شد.
از این‏رو، نوشتار حاضر بر آن است که در حوزه مبانی فهم قرآن به پژوهش بنشیند و خواننده را به یافتن راهکارهای فهم روشمند وحی رهنمون شود.


مبانی فهم قرآن
در بحث از مبانی فهم قرآن، به نکات و مباحثی نظر داریم که با پذیرش آن‏ها به این نتیجه دست می‏یابیم که، قرآن قابل فهم است و فهم آن، حداقل در لایه‏های آغازین، در قدرت و طاقت عقل متدبران است.
اما آنچه اهمیت این بحث را موجب می‏شود، این است که فرقه‏ها و گروه‏هایی عقیده داشتند، بخشی از آیات نظیر آیات متشابه قرآن و به ویژه آیاتی که در بحث از صفات خداوند مطرح می‏شوند را نمی‏توان فهمید.از این‏رو، یا نقش عقل را در فهم این بخش از معارف قرآن تعطیل کرده‏اند و یا بر ظواهر این آیات جمود ورزیده‏اند که موجب قول به تجسیم خداوند، عدم عصمت انبیا، جبر و...شده است. 1
در تفکری دیگر، آیات را فقط از مجرای معصومان باید فهمید و برداشت‏های دیگر قرآنی که از غیر این ناحیه هستند، باطل و نادرست خواهند بود. 2
هر یک از خطوطی که به عنوان مبنا در ادامه آورده می‏شود، به گونه‏ای با بحث فهم عمومی قرآن از یک سو و فهم صحیح و روشمند وحی از دیگر سو ارتباط وثیق دارد.


مبانی نخست
هدف از نزول قرآن، هدایت نسل بشر و خارج ساختن او


مبانی و مراتب فهم قرآن
تحقیق و نگارش:علی اسعدی‏ از ظلمات به سوی نور بوده است(مائده، 16).از این‏رو خدای متعال کتاب خود را: «هدی»، «نور»، «رحمت»، (جاثیه، 20)«شفا»(فصلت، 44)و...نامیده است.
بنابراین کتابی که خود نور است و روشنگر، و برای هدایت عموم مردم نازل شده، نمی‏تواند برای مردم غیرقابل فهم باشد.


مبنای دوم
مخاطب قرآن، همه انسان‏ها در همه عصرها و قرن‏ها هستند و قرآن اختصاص به گروهی خاص ندارد.نظر به خطاب‏های:«یا أیها الناس»، «یا عباد»، «یا اهل الکتاب»، «یا بنی اسرائیل»، «یا ایها الذین آمنوا»و«یا أیها النّبی»بیان فوق به اثبات می‏رسد.
وانگهی فهم قرآن، همه مخاطبان را شامل می‏شود؛البته با رعایت شروط و اصول لازم.بنابراین، این سخن صحیح نیست که بگوییم، «مخاطب قرآن همه انسان‏ها هستند، اما فهم قرآن ویژه عده‏ای خاص است و عموم مخاطبان قرآن باید آیات را از طریق این عده درک کنند»، چرا که دلایل زیر ادعای فوق را رد می‏کنند.
الف)دلایلی که در اثبات عمومی بودن زبان قرآن مطرح می‏شوند، مانند:«نور»، «تبیان بودن»، «دعوت قرآن به تدبّر»و«دعوت به تحدی»
ب)حدیث ثقلین که به وضوح انسان‏ها را به تمسک به قرآن، همانند اعتصام به سنت فرا می‏خواند:«ما إن تمسکتم بهما لن تضلّوا بعدی» 3 ، «مادام که به قرآن و سنت چنگ زنید، بعد از من گمراه نمی‏شوید.» ج)روایاتی که عرضه اخبار متعارض بلکه مطلق اخبار، هر چند متعارض نباشند، را بر قرآن تأکید می‏کنند.نظر به این که امام صادق(ع)فرمودند:«کل شی‏ء خالف کتاب الله، باطلّ» 4 ، «هر چیزی که با کتاب خدا مخالفت داشته باشد، باطل است.»
امامان معصوم(ع)شاگردان و مخاطبان خود را در هر زمینه‏ای به قرآن کریم ارجاع می‏دادند.این ارجاعات در زمینه‏های گوناگون:عقاید و معارف، مسائل حقوقی، مسائل فقهی و...صورت گرفته‏اند.به طور مثال زراره از امام صادق(ع)سؤال می‏کند:«به من خبر دهید از کجا گفتید که مسح به قسمتی از سر و پا جایز است.»
ایشان پاسخ دادند:ای زراره!مسح به بعض سر، به خاطر مکان«باء»در آیه‏«و امسحوا برؤوسکم و ارجلکم»(مائده، 6)، «مسح کنید سر و پاهایتان را...»است.یا در زمینه مسائل حقوقی، استشهاد حضرت زهرا(س)به آیات فراوان، در خطابه‏ای که در استرداد فدک ایراد فرمودند 5 و نمونه‏های فراوان دیگر که دلالت بر فهم‏پذیری قرآن برای عموم دارند. 6
نکته دیگر در این‏باره، این که، ظرفیت‏ها در فهم قرآن تفاوت می‏کند.این تفاوت ظرفیت‏ها هم در تفاوت سطح علمی افراد است و هم تفاوت سطح روحی و معنوی.چرا که قرآن کریم یک کتاب ساده نیست که هر کسی چند بار آن را بخواند، ادعا کند تمام محتوایش را فهمیده است، بلکه کتابی عمیق است که هر کس بر حسب ظرفیت روحی و معنوی خود از آن بهره می‏گیرد.به این خاطر که فهم کامل و عمیق قرآن نیازمند کشف حجاب‏ها و تثبیت اوصاف و ملکات نفسانی است؛ کشف حجاب‏هایی نظیر:
الف)«ظلم»:«و ما یجحد بآیاتنا الا الظالمون»، «آیات ما را جز ظالمان انکار نمی‏کنند»؛«و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوا»(نمل، 14)، «و با آن که‏ دل‏هایشان بدان یقین داشت، از روی ظلم و تکبر آن را انکار کردند.»
ب)«استکبار»که نتیجه و میوه گناهان است:«سأصرف عن آیاتی الذین یتکبرون فی الارض بغیر الحق...»(اعراف، 146)، «به زودی کسانی را که در زمین به ناحق تکبر می‏ورزند، از آیاتم رویگردان می‏سازم».
ج)«بی‏توجهی به گناهان»:«و من اظلم ممن ذکر بآیات ربه فاعرض عنها و نسی ما قدمت یداه انا جعلنا علی قلوبهم اکنّة ان یفقهوه و فی آذانهم و قرا»(کهف، 57)، «کیست ستمکارتر از آن کس که به آیات پروردگارش پند داده شد و از آن روی برتافته و دستاورد پیشینه خود را فراموش کرده است؟ ما بر دل‏های آنان پوشش‏هایی قرار دادیم تا آن را در نیابند و در گوش‏هایشان سنگینی...»
د)«فسق»(بقره، 99).
ه)«کفر و شرک»(عنکبوت، 47).
و)«پیروی از هوای نفس»، و«تمسخر آیات الهی».
(محمد، 16؛لقمان، 6 و 7)


شرایط فهم قرآن


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» عوامل ایجاد و سلب آرامش

عوامل ایجاد و سلب آرامش



آن چه پرسش این نوشتار را تشکیل می دهد، این مطلب است که چرا آدمی پس از این همه تلاش و کوشش که به آسایش می رسد آن را به سرعتی باورنکردنی از دست می دهد. چه علل و عوامل درونی و بیرونی سبب می شود که آسایش از آدمی و یا جامعه ای سلب شود؟ در نهایت دیدگاه قرآن درباره علل و عوامل سلب آسایش چیست؟ مطلب را با هم از نظر می گذرانیم:


اهداف و مقاصد رفتاری انسان
انسان هماره دغدغه خوشبختی و سعادت دارد. تفسیری که از این کلمه از سوی همه فرهیختگان داده شده بیانگر آن است که اگر برای انسان انگیزه های حرکتی متعددی فرض شود که به عنوان اهداف و مقاصد وی مورد نظر است، دو امر سرلوحه این اهداف و مقاصد تلاش بشر است که عبارتند از آرامش و آسایش است. از این روست که مقصد هر تلاشی و کوششی در وهله نخست دست یابی به امنیت های روحی و روانی و جسمی و جانی و مالی و در سطح بالاتر امنیت ملی و جهانی و در افق و کرانه ای دورتر امنیت و آرامش جاودانه در دنیا و آخرت است. در گام دوم انسان می کوشد تا همه ابزارهای آسایش خویش را فراهم آورد و از نظر غذایی و خورد وخوراک و خواب شرایطی را فراهم آورد که بی رنجی یا در کم ترین رنجی همه آن چه نیازهای جسمی او را برآورده می سازد تامین باشد.
بر این اساس است که تمام ذهن و برنامه و تلاش های بشر مصروف فهم و درک و تحقق این دو عنصر حیاتی در زندگی است. محدودیت های دنیوی و عوامل متعدد درونی و بیرونی همواره این دو مقصد آدمی را حتی پس از دست یابی به آن مورد تهدید جدی قرار می دهد. بسیاری از انسان ها پس از دست یابی به آرامش و آسایش ناگهان دچار بحران می شوند و آن چه را عمری برای آن تلاش کرده اند به یک باره از دست می دهند.
مشکل مهم تر و اساسی تر این است که ظرفیت زندگی در دنیا به آدمی فرصت این را نمی دهد تا درباره مفهوم آسایش و آرامش مطلق بیندیشد؛ زیرا مرگ همه آن چه فراهم آورد به یک باره از وی سلب می کند و او را به دیار نیستی می برد. این گونه است که آدمی در حالتی از تضاد تلاش و بیهودگی دست و پا می زند. از سویی خواسته اساسی و اصلی هر حرکت و انگیزه تمام تلاش و کوشش بشر دست یابی به آسایش و آرامش و خوشبختی است که پایدار نیست و در نهایت چیزی که نصیب و بهره آدمی می شود، اموری نسبی است که از ثبات برخوردار نمی باشد و هر دم و آنی ممکن است که به تندباد رخدادها و حوادث طبیعی و غیرطبیعی از وی گرفته شود؟ ازاین روست که اندیشه جهان پایدار دیگر در آدمی تقویت شد و آموزه های وحیانی پیامبران (ع) این معنا را تشدید کرد. این گونه است که آدمی افزون بر طلب خوشبختی در دنیا در اندیشه خوشبختی و سعادت پایدار در جهان دیگر فرو رفت و چاره جویی برای دست یابی به آن را هدف خویش قرار داد.


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
»» اعجاز قرآن

اعجاز قرآن
اعجاز مصدر باب افعال از ریشه (ع‌ـ‌ج‌ـ‌ز) به معنای ناتوان ساختن یا ناتوان یافتن کسی یا چیزی به‌کار رفته[37] و در قرآن کریم به معنای نخست آمده است: «و ما أنتم بمُعجزین= و شما درمانده کنندگان (خدا) نیستید». (انعام/6،134...‌.)
اعجاز و معجزه از اصطلاحات کلامی و به معنای امری خارق العاده همراه با تحدی و سالم از معارضه است که خداوند آن را به دست پیامبرش پدید می‌آورد تا نشان راستی رسالت وی باشد.[38] اصطلاح معجزه* و اعجاز به این معنا در قرآن کریم به‌کار نرفته; اما الفاظ دیگری آمده که بر معجزه حمل شده است; مانند: بیّنه و آیه (اعراف/7،73، 106)، برهان (قصص/28،32)، سلطان (ابراهیم/14،11)، بصیرت (انعام/6،104) و شئ مبین. (شعراء/26،30)
اما اعجاز قرآن ترکیبی اضافی و بدین معناست که قرآن کریم معجزه پیامبر اسلام و دلیلی بر راستی رسالت وی از سوی خداوند‌است.
پیامبر اسلام افزون بر داشتن معجزاتی شبیه آنچه پیامبران پیشین از آن برخوردار بودند[39] از معجزه قرآن کریم نیز برخوردار بوده که اصلی‌ترین معجزه آن حضرت است. راغب معجزات را به دو قسم حسی و عقلی تقسیم کرده و معتقد است که بیشتر معجزات عرضه شده بر امتهای پیشین، مانند ناقه صالح، طوفان نوح، عصای موسی و غیره حسی و بیشتر معجزات عرضه شده بر مخاطبان پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)، مانند خبر دادن از غیب و آوردن حقایق علمی بدون آموختن از کسی عقلی بوده است. قرآن کریم با برخورداری از امتیازی خاص، معجزه و نشانه‌ای معرفی شده که هر دو جنبه حسی و عقلی را در خود فراهم آورده‌است، با این ویژگی که تا پایان جهان باقی و در دسترس همه بشر قرار‌دارد.[40]
امتیاز دیگر این معجزه جاودان الهی آن است که در عین برخورداری از وصف اعجاز، کتاب تشریع و مشتمل بر معارف وحیانی است، ازاین‌رو خود شاهد صدق خویش است و در عین حال که مدعی وحیانی بودن است معارف موجود در آن نیز دلیل بر وحیانی و الهی بودن آن است.[41]
بحث درباره اعجاز قرآن کریم به عنوان متنی مقدس که از سوی خداوند نازل شده و بشر را قدرت آفریدن متنی همانند آن نیست، به زمان نزول آن باز می‌گردد و در خود قرآن کریم در ضمن آیاتی موسوم به «آیات تحدّ*ی» به آن تصریح شده است. به اعتقاد دانشمندان، هر امر خارق‌العاده‌ای معجزه نیست، بلکه زمانی معجزه است که اولا مدعیِ پیامبری، آن کار خارق‌العاده را شاهد صدق ادعای خود معرفی کند. ثانیاً مخاطبانش را به هماوردی و معارضه فرا خواند. ثالثاً مخاطبان انگیزه معارضه داشته باشند. رابعاً از معارضه سالم بماند.[42] این 4‌مورد را می‌توان مبانی یا ارکان[43] اعجاز قرآن معرفی کرد. در قرآن کریم به آیاتی برمی‌خوریم که همه مخاطبان را دعوت کرده تا اگر در الهی بودن قرآن تردیدی دارند همانند آن یا 10 سوره یا یک سوره مانند آن را بیاورند. (بقره/2،23; هود/11،13; اسراء/17،88)


ادامه مطلب...



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن ( شنبه 89/6/27 :: ساعت 6:34 عصر )
<      1   2   3      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

دومین پیام رهبر انقلاب به جوانان کشورهای غربی
دستورات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اجرای برجام در نامه ب
دیدار قهرمانان و ورزشکاران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی
دیدار رئیس جمهوری ونزوئلا و هیئت همراه
دیدار جمعی از مردم، مسئولان کشور، سفیران کشورهای اسلامی و میهمان
دیدار مردم قم بمناسبت سالروز 19 دی
انتصاب نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر
پیام به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز
دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش
دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج
[عناوین آرشیوشده]
» فهرست موضوعی یادداشت ها
و[16] . در[14] . انقلاب[13] . با[11] . اسلامی[11] . به[11] . رهبر[10] . را[9] . از[8] . ای[7] . معظم[7] . ایران[6] . این[6] . حضرت[6] . خامنه[5] . برای[5] . الله[5] . آیت[5] . ،[4] . السلام علیک یا علی بن موسی الرضا[4] . امام[4] . است[4] . سال[4] . دو[4] . مراسم[4] . رئیس[3] . مسائل[3] . ملت[3] . فرمانده[3] . قوا[3] . یا ضامن آهو[3] . کشور[3] . که[3] . دیدار اهالی فرهنگ و شعرای پیشکسوت و جوان در شب میلاد امام حسن مج[3] . دیدار[3] . دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور به مناسبت هفته بزرگداشت معلم تار[3] . دیگر[3] . دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه[3] . عرصه[3] . گذشته[3] . السلام علیک[3] . المللی[3] . پیام[3] . جمهوری[3] . بسیار[3] . بصیر[3] . بین[3] . پاسدار[2] . پراستقامت[2] . پرشکوه[2] . پس[2] . تهران[2] . تبدیل[2] . بر[2] . بست[2] . بیست[2] . ایرانیان"[2] . پیام رهبر معظم انقلاب[2] . پیمان[2] . پیش[2] . حج[2] . حضور[2] . خط[2] . خاطرنشان[2] . خمینی[2] . خود[2] . بار[2] . امروز[2] . الشان[2] . اسلام[2] . است،[2] . اسلامی،[2] . افزودند:[2] . "تجلی[2] . (سلام[2] . آقای[2] . ارتحال[2] . عمومی[2] . عمیق[2] . فقیه[2] . قالَ (علیه السلام): لِلصَّلاةِ أرْبَعَةُ آلاف باب.([4]) فرمو[2] . سراسر[2] . عشق بى نهایت دل به زیارت تو اوج مى گیرد اى رضا ! مى آیم به سو[2] . عظیم[2] . شده[2] . دیدار فرمانده و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران[2] . دیدار مسئولان[2] . خواندند[2] . جمهور[2] . رؤیاى آسمانى شبى تنها میان این همه رؤیا تو را دیدم ... تو ر[2] . دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با رهبر[2] . دیدار مسئولان نظام، سفیران و نمایندگان کشورهای اسلامی بمناسبت عی[2] . سالگرد[2] . سی[2] . سرتیپ[2] . سردار[2] . راحل[2] . روابط[2] . زمان،[2] . زهرا[2] . دست اندرکاران حج[2] . دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری[2] . دیدار رهبر معظم انقلاب با دست اندرکاران حج (1390/09/28) حضرت آی[2] . دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج[2] . ولی[2] . کردند:[2] . کرد[2] . کردند[2] . وفادار[2] . وفاداری[2] . کبیر[2] . نورانی[2] . همراهی[2] . یکمین[2] . موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از م[2] . موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان[2] . نظام[2] . نیروهای[2] . های[2] . فرمودند[2] . فاطمه[2] . کل[2] . محل[2] . مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام[2] . مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی (1390/06/29)[2] . ملت،[2] . می[2] . مستدرک الوسائل: ج 10، ص 359، ح 2.[2] . معظّم[2] . مراسم بزرگداشت بیست و چهارمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلام[2] . مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهور . مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران تار . مراسم الحاق ناوشکن جماران به ناوگان نیروی دریائی ارتش جمهوری اسل . مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی . مفاهیم . مقدم . مسلح . مشورت . مصلای . مصلحت . مطالب . مطهری . مظهر . معاون . میدان . میلیونی . ناشران . نامه رهبر معظم انقلاب به وزیر اطلاعات (1390/01/31) . نتیجه . نخستین اجلاس بیداری اسلامی (1390/06/26) صدها عالم، دانشمند، رو . نداء الإمام الخامنئی فی إدانة الإهانة البشعة لأعداء الإسلام ضد ا . نسبت . نشر . نشست اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی با موضوع زن و خانواده (139 . منصوب . مهربان . مواضع . موافقت . موافقت با شرایط عفو یا تخفیف مجازات تعدای از محکومان به مناسبت ع . موافقت با عفو تخفیف مجازات محکومان بمناسبت اعیاد قربان و غدیر تا . موافقت با عفو محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب در آستانه 12 فروردین . موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان زن . مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش (1390/08/19) . مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امیرالمومنین حضرت علی بن ابیطالب ع . مراسم صبحگاه مشترک یگانهای نظامی، انتظامی و بسیج استان خراسان شم . مراسم عزادارای اباعبدالله الحسین(ع) در حضور رهبر انقلاب از نگاه . مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) . مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در حضور رهبر انقلاب . مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه ال . مراسم عزاداری شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) در حسینیه امام خم . مراسم عزاداری و سوگواری ام الائمه، صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا س . مراسم غبار روبی مضجع شریف ثامن الحجج، حضرت امام رضا علیه السلام . مراسم گرامیداشت بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) (1391/0 . مراسم مشترک دانش‌آموختگیِ دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسدار . مراسم مشترک دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه . مراسم نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای مدظله . مردم . مسئلت . مسئولان . مسئولیت . مخاطبان . مدت . مدعیان . که . کوزه عسل مرد که ریش‌های بلند و سپیدش را هوای سرد کوهستان به با . فرا . فرمودند. . فشارها . قوه . کردند. . کرده . هجران . هشتاد . هشدار رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی اظهارنظرها وحتی توصیه‌ها درب . همراه . همراه، . نیروی . نیز . ها . نفر . نگاه آهو آهو از کجا فهمید باید از تو یارى خواست؟ از پناه تو ب . نمایشگاه . نمودند . موضوع . موضوع آزادی . موظف . موگابه . کار . کارگر . کارگری . کاروان . کاشت نهال در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری . کاشت نهال همزمان با هفته منابع طبیعی (1388/12/18) . کبری . همزمان . همه . همکاریهای . هیأت . هیات . نویسندگان . نیازهای . واد . وجدانهای . کتاب . ولادت . یادآور . یادمان . یام به مناسبت حلول سال 91 (1391/01/01) حضرت آیت الله خامنه ای ر . یام رهبر معظم انقلاب به کنگره بزرگداشت علامه قطب الدّین شیرازی . یک . یگانهای . کشور، . کشورهای . کشوری . کل . کلی . کلیه . کمک به ساخت مسکن محرومان همزمان با سالگرد تأسیس بنیاد مسکن انقلا . کنار . کنگره . کنگره بزرگداشت . کنگره عظیم حج . کنگره میرزاکوچک خان جنگلی . کنونی . کردند. . کرد. . کردند، . کرده . دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور . دیدار مسئولان و سفرای کشورهای خارجی با رهبر انقلاب در 17 ربیع ال . دیدار مسؤولان و محققان مرکز اسناد انقلاب اسلامی (1390/01/31) . دیدار مسئولان و کارگزاران نظام . دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب (1391/05/03) . دیدار مسئولان، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از اقشار مختلف مردم ت . دیدار مسؤولان، کارگزاران و دست اندرکاران حج ابراهیمی (1390/07/11 . دیدار مسئولان، کارگزاران و دست اندرکاران حج ابراهیمی با رهبر معظ . دیدار مسعود بارزانی با رهبر معظم انقلاب (1390/08/08) حضرت آیت ا . دیدار معلمان و اساتید دانشگاه‌های خراسان شمالی . دیدار معلمان و مسئولان آموزش و پرورش (1391/02/13) حضرت آیت الله . دیدار مهندسان – تکنسین ها و کارگران صنعت نفت (1390/01/08) . دیدار نخبگان جوان سراسر کشور تاریخ: 1392/07/17 بیش از هزار نخبه . دیدار نخست وزیر پاکستان و هیأت همراه . دیدار نخست وزیر ترکیه و هیئت همراه . دیدار نخست وزیر سوریه و هیأت‌ همراه‌ . دیدار نخست وزیر عراق (1391/02/04) حضرت آیت الله خامنه ای رهبر م . دیدار نخست وزیر عراق و هیئت همراه تاریخ: 1392/09/14 حضرت آیت الل . دیدار نخست وزیر عراق و هیأت‌ همراه‌ . دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب تاریخ: 139 . دیدار نمایندگان مجلس نهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی (1391/03/24) . دیدار نیروهای مسلح منطقه شمال کشور و خانواده های آنان . دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم بویژه مردم استان ایلام . دیدار هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه و فعال قرآنی (1388/07/28) . دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان خراسان شمالی . دیدار هزاران نفر از دانش آموزان، دانشجویان و خانواده های شهدا (1 . دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش آموزان . دیدار هزاران نفر از طلاب و فضلای غیر ایرانی (1389/08/03) حضرت . دیدار هزاران نفر از طلاب، روحانیون، فضلا و اساتید حوزه های علمیه . دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در سالروز عید سعید غدیر (1 . دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی . دیدار هزاران نفر از مردم مؤمن و انقلابی آذربایجان شرقی (1388/11/ . دیدار هزاران نفر از کارگران و فعالان بخش تولید کشور تاریخ: 1392/ . دیدار هیاتهای اعزامی از جانب رهبر انقلاب با جانبازان (1391/04/04 . دیدار وزیر کشور و جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروی انتظامی (139 . دیدار وزیر، مسؤولان وزارت خارجه، سفرا و رؤساى نمایندگیهاى ایران . دیدار کارگردان، هنرمندان و عوامل تولید سریال حضرت یوسف علیه السل . دیدار کارگزاران فرهنگی و اجرایی حج (1389/07/17) حضرت آیت الله خ . دیدند . دیدار رهبر معظم انقلاب با شماری از جانبازان قطع نخاعی (1390/07/0 . دیدار رهبر معظم انقلاب با فرماندهان نیروهای مسلح (1391/01/16) ح . دیدار رهبران گروههای جهادی و مبارز فلسطینی (1388/12/08) . دیدار روسای جمهور و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در جشن جهانی نو . دیدار سفرا و روسای نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از کشور با ر . دیدار سه خانواده شهید قم (1389/07/29) حضرت آیت الله خامنه ای ره . دیدار سه خانواده شهید قم (1389/08/07) رهبر معظم انقلاب اسلامی د . دیدار شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در روز ولادت حضرت زهر . دیدار شرکت کنندگان در اجلاس بین المللی زنان و بیداری اسلامی (139 . دیدار شرکت‏ کنندگان در پنجمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل‏ ب . دیدار شرکت کنندگان . دیدار شرکت کنندگان در اجلاس بین المللی اساتید دانشگاههای جهان اس . دیدار شرکت کنندگان در سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم .

>> بازدید امروز: 26
>> بازدید دیروز: 34
>> مجموع بازدیدها: 474791
» درباره من

اجازه نمی دهیم


» پیوندهای روزانه

پنکه خورشیدی ماشین [2]
هوالرزاق [1]
پاسخ درسهایی از قرآن [2]
مهدویت [1]
یا غیاث المستغیثین [1]
بچه مارکت [2]
لبیک یا مهدی [10]
بانک پروژه و پایان نامه دانشجویی [2]
داستانهای کوتاه و آموزنده بسیار زیبا,جالب [10]
با یه لبخند خرید کن [2]
کتب و مجلات روان شناسی [1]
کسب درآمد cn3 [1]
پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری [18]
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [14]
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری [7]
[آرشیو(17)]

» آرشیو مطالب
مقاله
شعر
حدیث
عکس
داستان
مهر 89
شهریور 89
مرداد 89
تیر 89
خرداد 89
اردیبهشت 89
فروردین 89
اسفند 88
بهمن 88
دی 88
آذر 88
مرداد 88
پیام قدردانی دفتر مقام معظم رهبری از مردم شهر مقدس قم
دیدار پرشور هزاران نفر از بسیجیان استان قم
بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوز
دیدار مدیر و اعضای هیأتهای علمی مؤسسه آموزشی – پژوهشی امام خمینی
دیدار هزاران نفر از طلاب و فضلای غیر ایرانی (1389/08/03
دیدار جمعی از اساتید، فضلا و طلاب نخبه ی حوزه علمیه قم
دیدار صمیمانه و پرشور هزاران نفر از دانشجویان دانشگاههای استان
بازدید نمایندگان رهبر معظم انقلاب از بخشهای مختلف استان قم
دیدار مسئولان بخشهای مختلف استان قم
دیدار اعضای شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم
دیدار سه خانواده شهید قم
دیدار پرشور هزاران نفر از دانش آموزان
مجتبی خامنه ای اخلاقی ترین فردی است که در زندگی ام دیده ام
پیام نوروزی 1390 رهبر معظّم انقلاب اسلامی«مدظلّهالعالی
بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال
بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90 -
زندگینامه حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای
خاطرهای از روز بیعت همافران با امام(ره)
قلّک بچههای دانشآموز و اشکهای امام(ره)
رهبر انقلاب از بازگشت امام(ره) به ایران میگویند
اخلاص و صفای شهیدنواب صفوی مرا مجذوب کرد
توصیه امام (ره) به آیت الله خامنهای در بیمارستان
پسر من به فدای شما
پاى تخته مى ایستادم و با دانشجویان حرف می زدم
ماجرای آشنائى رهبر انقلاب با شهید چمران
دیدار مهندسان – تکنسین ها و کارگران صنعت نفت
بازدید از طرحهای توسعه پارس جنوبی در عسلویه
دیدار جمعی از فرماندهان ارتش
فروردین 90
اردیبهشت 90
دی 90
مهر 92
شهریور 92
مرداد 92
تیر 92
خرداد 92
اردیبهشت 92
فروردین 92
بهمن 91
دی 91
آذر 91
آبان 91
مهر 91
شهریور 91
مرداد 91
تیر 91
خرداد 91
اردیبهشت 91
فروردین 91
اسفند 90
بهمن 90
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
بهمن 93

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
دیار عاشقان
بسم الله العلی العظیم
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
ولی امر مسلمین جهان امام مطلق سید علی س
کانون توحید زازران
حجت الاسلام والمسلمین یوسف ذوالفقاری آهنگ
شعله ی آواز
خورشید تابنده عشق
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
ازهردری سخنی-از هرکجا تصویری -در پارسی بلاگ
کوچ بلاگ -وبلاگ کوچ نهارجان یاکوچ خراشاد-درپارسی بلاگ
زمزمه نسیم
در سایه سار ولایت
وبلاگ شخصی مهدی جمشیدی
خانه ویرایش و نگارش
کوچ بلاگ -وبلاگ کوچ نهارجان یاکوچ خراشاد-درپارسی بلاگ
ایران ابرقدرت فاتح
استاد بهزاد صنم پور
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
اهالی بصیرت
لیلای بی مجنون
پاسدار و عاشق ولایت
*** انـتـظـار ***
برادرم ... جایت همیشه سبز خواهد ماند
* گـــل نرگس *
سفیر عشق
رایان چوب
دلبری
افـــــســ❤ــونگـــ❤ــر
دوراهک
سکوت خیس
فانوس عشق
آشفته حال
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند) HADERBAD SHENASI
● بندیر ●
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
سرباز ولایت
خورشید پنهان
مهندس محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
پرواز تا یکی شدن
منتظر
گلبانگ سربلندی-پایگاه تخصصی نماز
تکنولوژی با طعم دوستی
بهارانه
بهارانه
قران
پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
هسته گیر آلبالو
دستگاه بادکش طبی بدن رفع خستگی و حجامت
بامبو
تیشرت و شلوارک لاغری
کارشناس ارشد اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
آفتاب گردون
آنلاین گلچین
دنیای آسان
راه روشن
لباس شخصی
اسپایکا
قدم بر چشم
نصف راه
فروشگاه بیستِ بیست
چرخ خیاطی
چلچلی من
توس مارکت
فروش اینترنتی
سلطان صاحبقرون
جذاب ترین ها
اشک می بارد زچشمم.شور شور است
► o▌ استان قدس ▌ o ◄
فاطمه معصومی
پرپر
نگارستان خیال
گنجدونی
میرسالار
سورپرایز
جغجغه‌
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقصی میان میدان مین
غیرت=عفت
بهترین نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری
وبلاگ شخصی حامد ذوالفقاری
مقاله،پایان نامه،پرو‍ژه،کتاب الکترونیک،تحقیق،جزوه،نمونه سوال و..
شکوفه های گیلاس
منجی بشر
برلیان
Mystery
****شهرستان بجنورد****
مشاور
اسیرعشق
»حبیبی حسین«
...
عشق الهی
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
سرزمین مِه وخورشید (خورشید گام سبز)
یــــــــــــــــاســــــــــــــــــــمـــــــنــــ
آقاشیر
اتشنشانی بنادر کشور
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
بهانه
صراط مستقیم
*نهانخانه جان*
وبلاگ بایدهلو باشد
کـــــلام نـــو
جبهه مقاومت وبیداری اسلامی
بصیرت مطهر
نگاه خیس
گوهر کمال
بی تو ...
طراوت باران
نیمکت آخر
شباهنگ
آوای روستا
دل پرخاطره
جکستان
طلوعِ واژه
farzad almasi
فروشگاه جهیزیه و لوازم آشپزخانه فدک1
مسیر عرشیان
جنون قلم
زیرگنبد کبود
.: شهر عشق :.
کوچه روبرو
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تک درخت
شعر و پیامک و ...
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
پیامنمای جامع
دوســـتــــانه
بوی سیب
طریق یار
شاه یحیی و پیر میکده
آقاسیدبااجازه...

ما تا آخرایستاده ایم
**سکوت صعود تنهایی من**
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
کارشناس مدیریت دولتی
شهادت به روز
کاسل
برا یروز خوب
♥ کلبه دلتنگی من ♥
محقق دانشگاه
nazbano
مهاجر
ارمغان تنهایی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
سلام آقاجان - خرید و فروش محصولات کشاورزی و عطاری ها
منطقه آزاد
ashura.shia.muharram
سلام شهدا
ابـــــــــــرار
گیاهان دارویی
دوستی و دوست یابی
کوهستان دیار عالمان
داستان های جذاب و خواندنی
گدایی ِ در ِ جانان به سلطنت مفروش
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
بغض تلخ
پد ضد عرق Underarm shild
تنها
پیام رهایی
سرزمین رویا
آناهیتا
دریای آبی
چون میگذرد غمی نیست
زبان انگلیسی
حلقه منتظران
پارسی نامه
گوناگون
فرمانده آسمانی من
ahmadreza
تمهیدات
یاران همیشگی امامت
دلداده
ایحسب الانسان ان یترک سدی
پرستاری 91
زندگی رسم خوشایندیست
مطی جون
مرام و معرفت
آواره
عاشقان ولایت قزوین
درس های زندگی
howza khan
قافیه باران
شهیدان مظلومند
عاشقتم
GLX MOBILE
محمدرضا جعفربگلو
شبستان
انتظار
برادران شهید هاشمی
گوچــــــــی جــــونم GUCCI
دل نوشته
هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها جوی آباد محله بختیاری ها
دلنوشته های یک فروند چریک
خلوتگه راز
خاکیهای آسمانی
فیزیک زیبا( آموزش به زبان ساده)
sajjad esmaili
patomat
زندگی شیرین
السلام علیک یاامیرالمومنین
اجتماعی .سیاسی.تاریخ
پرستوی مهاجر
زمزمه زمینی، لبیک آسمانی
...:اللهم عجل لولیک الفرج.:..
قـــ❤ــلـــــب هـــــای آبـــــی انــ❤ـــاری
عمومی
دل پرخاطره
ترخون
دریایی از غم
درست و غلط
انتظار
ارواحنا فداک یا زینب
خاطرات کودکی
امیر محمد
معبرسایبری تاسوکی
❤ღمشکات نور الله ღ❤
برای عشق پایانی نیست
یاصاحب الزمان(عج)
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
کامپیوتر و لوازم جانبی و نرم افزار آموزش
راه فضیلت
مهاجر
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
هیئت انصارالمهدی
حمید49 انصارالمهدی(عج)
حدیث نفس
تقدیم به کسی که باور نکرد دوستش دارم
یادم تو را فراموش
فــــــقــــــط خــــــدا
داستان سرا
تاملاقات خدا ٰ ان تقوموا لله ٰ...
متین
پرسش مهر
نمونه سوالات متوسطه و پیش دانشگاهی و کارشناسی ارشد
ولایت
تنهاترین عاشق
فتح
یوزرنیم پسورد نود 32
Hunter
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
منتظـــــران شــــــــــهادت
سرود عرش
رویابین
ژیمناستیک الفبای ورزش جهان
مرکز استثنایی متوسطه حرفه ای تلاشگران بیرجند
از دانش تا هنر
اخراجیها
طوبای محبت
ترنم حضور
چی کار؟
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
وبلاگ عاشقانه ها|دوست دارم
طلبه ای خاکی
گنجگاه
طلبه های ونوسی
* روان شناسی ** ** psycology *
wizardry tolbar
واژه های باران
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز واحد خواهران
برو بچ ادبی
خط خطی های یک دخترروانی...
آه و دود
بچه هیات یا زهرا (س)
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

دل نوشته های یک دیلامی
منتظران مهدی(عج)
پاسخ مسابقات درسهایی ازقرآن
اسرائیل کودک کش، اسرائیل بچه کش، اسرائیل آدم کش، اسرائیل تروریست
منتظر باران
در ارزوی گمنامی
پایگاه شناخت اهل بیت و شیعه
مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
جنبش مرگ بر آمریکا
دانلود و نقد کتاب
راه و راهنما، روان شناسی مرد و زن، Psychology of male and female
اسمان
آتش دل
شهید ابراهیم هادی
هیســــــــــ آروم بیاتو... خلوت ام نشــــکنه :(
هدف
سماتکــــــــه
اجتماعی
جوک بی ادبی ، جوک بی تربیتی
علمی/مدارات الکترونیک/تازه های فناوری اطلاعات
جوک ، اس ام اس ، عکس باحال
عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک......
all the more dear to me
عاشورای سرخ،انتظارسبز
دو دو(دایی) اری
Hunter

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان



» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب